Raija Norrbyn matkakertomus Reykjavikin konferenssista

26.5 Lähtöpäivä

Neljä Rusuvilinan jäsentä lensi samalla Icelandair koneella Reyjaviikiin. Kone lähti 17.40 ruotsin aikaan ja laskeutui  18.30 islannin aikaa (Ruotsissa 20.30, siis 2 tuntia jäljessä Islantista). Otimme tilaammmme bussin Grand Hotelliin johon matka kesti noin tunnin. Hotellihuone oli tosi hieno ja menimme ajoissa nukkumaan.

27.5. Ensimmäinen konferenssipäivä

Aikainen herätys ja lyhyt kävely Hotel Hiltoniin jossa pidettiin konferenssi. Ilmoitauduimme kl 9.00 ja saimme goodbagin joka sisälsi ohjelman ja muuta mukavaa tavaraa, muun muassa jakoavainen (pitäähän meillä olla Tool jotta pärjäämme konferensissa!). Aamupäivän ohjelma oli kävely Asmunder Sculpture puistoon. Kokouduimme hotellin eteen ja saimme juomaa mukaan ja meidät jaettiin kahteen ryhmään joilla oli omat oppaat. Kävelyn aikana juttelin eri maista tulevien naisten kanssa, muun muassa Sveitsistä, Belgiasta, Saksasta ja Suomesta. Ilma oli valtavan ihana ja 2,5 tuntia kului upeasti katsellessa veistoksia ja kuunnellessa oppaan esitystä. Iltapäivän ohjelma oli Workshop Ensitulioille jota vetivät Stephan Falzon, Maltalta ja Evelyne Wacker Sveitsistä. He esittelivät kaikki tulevat Workshopit ja kertoivat lyhyesti niistä. Illan ohjelma oli Avaus seremonia Reyjavikin Kaupungin talossa. Bussi vei meidät sinne kl 16.30. Johanna Kristin Tomasdottir, BPW President Iceland, Anu Wiks BPW Europa ja Catherine Bosshart BPW International toivoittivat meidät tervetulleiksi konferensiin. Ohjelmassa oli ”Kunnia Lipuille” missä meille esiteltiin osallistujien järjestöjen maan liput ja puheenjohtajat. Konferensin Master of Ceremonis oli Ragnhildur Vigfusdottir. Saimme illan aikana kuulla ihanaa kuoro- ja solistin laulua. Tämän jälkeen tarjoiltiin juomaa ja pientä suolaista. Otettiin paljon kuvia ja seurusteltiin ahkerasti. Tutustuin espanijan edustajaan Valenciasta ja myös saksalaiseen naiseen joka asuu Kairossa. Ilta päättyi Kaupungin talossa 20.00 ja monet menivät syömään tämän jälkeen mutta meille riitti tarjoilut ja lähdimme kävelemään hotellia kohti mutta emme jaksaneet kävellä niin otimme paikallisbussin hotelliin. Emme voinneet maksaa bussimatkaa kortilla eikä meillä ollut käteistä ISK niin kiva bussikuski antoi meidän matkustaa ilmaiseksi Gran Hotellin. Koko päivä ja ilta oli tosi antoisa ja nukahdin tyytyväisenä.

28.5. Toinen konferenssipäivä

Ohjelma Hiltonissa alkoi taas kl 9.00: 250 naista, 25 eri maasta joista oli 47 nuorta, kokoontuivat isoon saliin jossa Johanna Kristin Tomasdottir BPW President Iceland esittelli päivän ohjelman. Kohokohta aamupäivän ohjelmassa oli pääministeri Katrin Jakobsdottirin puhe. Hän on ollut tehtävässään 2017 lähtien ja on ollut aikaisemin koulutus-ja kulttuuriministeri 2009-2013. Seuraava esiintyjä oli Helena Dalli joka on Euroopan Unionin Tasa-arvoisuus ministeri ja puhui palkkojen avoimuudesta, taloudellisesta voimaatumisesta, naisten yrittäjyydestä ja hoitostrategiasta. Tämän jälkeen Anu Viks BPW Europe Coordinator kävi läpi BWP Europa toimintaa. Sen jälkeen alkoi paneeli jota veti hauska ja humoristinen Ragnhildur Hjaltadottir, sihteeri sisäministeriöstä. Paneelissa istui Kristin Astgeirdottir jonka aihe oli sukupuolten tasa-arvo Islannissa. Seuraava puhuja paneelissa oli Katrin Björk Rikarsdottir joka on tasa-arvoviraston johtaja. Hän kertoi että Islanti on ollut talousfoorumin sukupuolirajan kärjessä viimeisen kolmentoista vuoden ajan. Paneelin jälkeen meillä oli kahvitauko jolloin meillä oli mahdollisuus ostaa BPW naisilta tavaroita. Ostin pari BPW T-paitaa, pari huivia ja teetä. Tämän jälkeen alkoivat Workshopit: 1) Espanija, johtava maa tasa-arvossa, 2)Osallistava johtaja: taitoa johtaa erilaisia tiimejä (osallistuin tähän), 3)Yhdessä sukupuoleen hän hänen puolestaan 4)Tasapainoasteikot. Workshop oli mielenkiitoinen ja sitä vetivät Anu Viks ja Conny R Montague joka on kansainvälisen johtamisviestinnän asaintuntija. Ihanan lounaan jälkeen jatkui paneeli kl 15.00 asti. Lähtin hotelliin tämän jälkeen koska kärsin selkävaivoista ja menin hotellin saunaan mikä auttoi paljon. Illan ohjelma oli  Galaillallinen joka oli tosi mahtava: ihana ruoka ja hauska ohjelma. Kohokohta oli stand up koomikko Ari Eldjarn. Tutustuin moneen mielenkiintoiseen naiseen ja vaihtettiin tietoja keskenämme. Ilta päättyi 24.00.

29.5. Viimeinen konferenssi päivä

Paneelin aihe tasa-arvo käytännössä alkoi kl 9.00 isossa salissa. Paneelissa tänään oli kolme mahtavaa nuorta naista jotka olivat tehneet uraa työssään. Sigrun Björk Jakobsdottis, Director of ISAVIA Regional Airport esitteli palkka-analyysin joka näytti että Ruotsi ja Ranska olivat parhaita maita naisten palkan suhteen. Toinen esitelmöijä oli toimitusjohtaja Elkemistä, nuori nainen Alfheidur Agustsdottir teki syvän vaikutuksen kertomalla itkien hänen elämäntarinan; kuinka vaikeaa hänellä oli ollut koulussa ja kuinka hän sai tukea vanhemmiltaan ja myöhemmin mieheltään. Hän meni yliopistoon kun oli jo saanut lapset. Hän vähitellen onnistui saamaan koulutuksen ja sen myötä hyvän työn. Kolmas estelmöitsijä oli Joanna Marcinkowska joka oli muuttanut Puolasta Islantiin ja oli projekti päälikkö yrityksessä Naisten vaikutusvallan lisääminen Puolasta Islantiin. Tämän jälkeen alkoivat Wokshopit ja osallistuin ”BPW:n jäsenten ja kulttuurien välisiä yhteyksiä; kuinka hyödyntää kansainvälisen verkostomme koko potentiaali”, tätä Workshopia veti ranskalainen Geraldine Crevat. Saimme kertoa miksi osallistumme konferensiin. Hän kertoi eri mahdollisuuksita olla mukana eri työryhmissä ja projekteissa BPW:ssa ja kehotti mennä kotisivulle ilmoittautumaan johonkin projektiin: Projects 2021-2024: www.bpw-projects.org. Hän kävi myös läpi BPW arvot ja näytti miten voi saada apua urallaan BPW:n kautta. Tosi mielenkiitoinen esitelmä. Lounaan jälkeen oli viimeinen paneeli isossa salissa jossa esiintyi muun muassa Tatjana Latinovicin, President of Women´s Rights Association, motto on Don´t change the women, change the World. Mieleen jäi myös kehoitus Aslaug Arna Sigurbjörndottir, Minister of Higher Education, Industry and Innovation, pyytäkää sitä työtä mitä haluatte! Tämän jäljeen meille esiteltiin seuraava Europa konferenssi. Se tulee olemaan Maltalla 2025 ja meille jaettiin esiteittä pöytiin ja saimme tervehdyksen linkin kautta Maltalta. Iltapäivän kohokohta oli presidentin vaimo Eliza Reidin puhe meille ja saimme ottaa valokuvia hänen kanssaan. Kiitospuheiden ja valokuvausten jälkeen menimme vaihtamaan vaatteita hotelliin ja bussit veivät meidät kl 16.00 kieroajellulle osaa Golden Circle paikkoihin. Ajoimme kansallispuiston läpi ja näimme huimaavia maisemia ja pysähdyimme katsomaan vesiputousta, Gullfuss. Otimme mahtavia kuvia ja nautimme ihanasta säästä. Saavuimme Geysir jossa näimme mahtavat vesikaskadit ja onnistuimme saamaan hienoja kuvia niistäkin. Meillä oli illallinen Hotelli Geysirissä. Pöydässämme istui 10 virolaista naista ja yksi saksalainen joka istui minun vieressä. Tutustuin Brigitteen ja olemme nyt Facabook kaverit. Ateria oli ihana mutta sain ensin ihan rakaa lammasta josta valitin ja sain uuden kypsän annoksen islantilaista lammasta. Aterian jälkeen alkoivat tanssit ja meillä oli tosi hauskaa ja tanssime uusien ja vanhojen kaverietten kanssa koko illan. Ihana ilta päättyi kun bussit tulivat hakemaan meitä kl 23.15. Olimme hotellilla vasta puolen yön aikaa.

30.5 Onneksi meillä oli yksi vapaa päivä Islannissa. Olimme saaneet vihjeitä mitä tehdä tänä päiväna ja tilasimme kuljetuksen Sky lagooniin joka on kylpylä. Bussi haki meidät kl 13.00 niin meillä oli aamupäivä aikaa kävellä ostoskeskukseen Kringlan joka sijaitsi vain 15 min kävelymatkan päästä hotellista. Meillä oli kl 14.00 aika Skylogoonissa ja kylpylä oli aivan ihana. Uimme lämpimässä ihanassa vesialtaassa pari tuntia ja teimme 7 rituaalia johon kuului sauna ym. Tämän jälkeen meillä oli tietysti ihana tunnelma. Bussi vei meidät kaupunkiin jossa tapasimme meidän Rusuvilinan kaksi muuta jäsentä. Yritimme varata pöytää hienoista ravintoloista mutta emme onnistuneet vaan lähdimme kävellen etsimään ravintolaa ja löysimme yhden. Söimme hyvän aterian ja otimme bussin hotelliin.

31.5. Aikainen herätys 6.30 koska lentobussi haki jo meidät kl 8.00. Lentoasemalla oli aika paljon väkeä mutta incheck ja turvatarkastus menivät hyvin. Taxfreeshop ostin miehelleni tuliasia. Kone lähti 11.10 ja laskeuduimme Arlannassa Tukholmassa 16.30. Mieheni oli vastassa kentällä ja hyvästelin Kristiinan ja kiittelin hänen matkaseurasta ja avusta matkatavaroiden noston kanssa koska minä en voinut nostaa melkein mitään selkäni takia. Yleiskuva koko konferensista on mahtavan ihana.