Historia

Tri Lena Madesin Phillipsiä voisi sanoa suomalaisen liike- ja virkanaisten järjestötoiminnan perustajaksi, sillä hänen ensimmäisellä käynnillään maassamme kylvettiin se siemen, joka täällä otolliseen maaperään langenneena juurtui ja kasvatti Suomen Liike- ja Virkanaisten Liiton. Niinpä nimi Lena Madesin Phillips mainitaankin aivan ensimmäisenä Suomen Liike- ja Virkanaisten Liiton perustamisvuoden vuosikertomuksessa.

”Liike- ja Virkanaisten Liitto – Tjänste- och Affärskvinnors Förbund perustettiin kevättalvella 1931, mutta se juontaa alkunsa jo melkoista varhaisemmalta ajalta. Sen alkujuuret on haettu Amerikan liike- ja virkanaisten Euroopan retkestä kesällä 1930. Matkallaan Venäjälle retkikunta pysähtyi myös Helsingissä, jossa eräät liike- ja virkanaiset joutuivat kosketuksiin retkikunnan kanssa. Retkeläisten johtajana oli asianajaja Miss Lena Madesin Phillips.”

Järjestön perustava kokous pidettiin huhtikuun 17. päivänä 1931 hotelli Kämpissä. Järjestön viralliseksi nimeksi päätettiin vahvistaa Liike- ja Virkanaisten Liitto r.y. – Tjänste och Affärskvinnors Förbund r.f. Liiton puheenjohtajaksi valittiin fil.maisteri Anni Voipio.

Kevään 1946 kuluessa ryhdyttiin tarmokkaisiin toimenpiteisiin kansallisliiton luomiseksi. Liiton asettama erikoisvaliokunta laati ehdotukset toisaalta keskusjärjestön säännöiksi, toisaalta jäsenyhdistysten mallisäännöiksi. Sääntöehdotukset olivat ensi kerran käsiteltävinä liiton vuosikokouksessa 13.3.1946. Ne päätettiin silloin esittää jatkovuosikokoukselle, joka pidettiin liiton perustamisen 15-vuotispäivänä 17.4.1946. Tähän kokoukseen olivat Helsingin Liike- ja Virkanaisten yhdistyksen lisäksi lähettäneet edustajansa myös Lahden Liikenaiset, Lappeenrannan Liike- ja Virkanaisten Yhdistys ja Jyväskylän Liike- ja Virkanaisten Yhdistys. Kokous valitsi Kansallisliiton puheenjohtajaksi fil.maisteri Anni Voipio-Juvaksen. Vuonna 1946 perustettiin vielä neljä uutta jäsenyhdistystä, nimittäin Vaasan, Kouvolan, Tampereen ja Porin Liike- ja Virkanaisten Yhdistykset.

Jäsenmerkki otettiin käyttöön 1937. Taiteilija Antti Salmenlinna oli suunnitellut sen jo vuonna 1933 osallistuessaan kansainvälisen liiton jäsenmerkkikilpailuun. Työllään Antti Salmenlinna voitti ensimmäisen palkinnon, mutta kansainvälinen liitto ei kuitenkaan toteuttanut merkkiä. Niinpä Suomen liike- ja virkanaiset ottivat sen omaksi jäsenmerkikseen. Merkistä tuli vuonna 1946 Suomen liiton yhteinen ja sen tuttu kuvio esiintyy tunnuksena monissa eri yhteyksissä.